3D-modelbouw


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


1556 Bovenleidingmast getrapt Nederlands

Producten > 1:22,5-artikelen > Masten

Beschrijving
Nadat er middelen waren uitgevonden waarmee de onderzijde van de bovenleidingmasten beschermd konden worden tegen het doorroesten waren mastsokkels niet meer noodzakelijk. De onderzijde van de bovenleidingmasten werd nu voorzien van epoxy-tar of bitumen. In Amsterdam en bijna overal daarbuiten worden de bovenleidingmasten nu uitgevoerd als een getrapte mast, welke standaard voorzien wordt van 1 deurtje. Achter het deurtje zijn 230 Volt zekeringen en een klemmenstrook aangebracht t.b.v. de openbare verlichting en/of andere verlichtte attributen. Indien er naast openbare verlichting ook armaturen t.b.v. de verkeersregelinstallatie op de bovenleidingmast worden aangebracht, wordt de mast voorzien van 2 deurtjes.

Deze getrapte bovenleidingmasten in de grijze kleurstelling zijn naast alle Nederlandse tramsteden, ook in diverse buitenlandse tramsteden te vinden.

Het schaalmodel
De bovenleidingmast in schaal 1:22,5 is uitgevoerd met een wanddikte van 1 mm. Het bovenste mastdeel is massief uitgevoerd. Ze worden geprint in het materiaal Polyamide en vervolgens geschilderd in de kleur RAL 7030 (Steengrijs). Indien gewenst kan de bovenleidingmast ook in een andere RAL-kleur geleverd worden. De huisstijl van GVB is sinds 2013 RAL 7021 (zwartgrijs) voor het onderste mastdeel en RAL 7042 (Verkeersgrijs A) voor daarboven. De huisstijl van HTM, RET en bij veel Duitse vervoersbedrijven is RAL 6013 (Rietgroen).

Ter versteviging is een messing buis aangebracht met een diameter van 6 mm in het onderste en middelste mastdeel. Deze bovenleidingmast is uitgevoerd als een getrapte mast met één deurtje en voorzien van een platte mastkap.

Bouwbeschrijving
Het bovenste mastdeel wordt separaat geprint en wordt voor het schilderen aangebracht en vastgelijmd in het middelste mastdeel. Hierdoor is het mogelijk om alle verschillende mastuitvoeringen te voorzien van dezelfde mastkap. Van de mastkappen bestonden 3 uitvoeringen, te weten:
- Platte mastkap (Nederlands) Artikelnr. 1565
- Spitse mastkap (Amsterdams) Artikelnr. 1566
- Kroonmastkap (Amsterdams) Artikelnr. 1567

Aan de onderzijde van de bovenleidingmast steekt de messing buis (met een diameter van 6 mm) circa 2 cm uit. Voor het plaatsen van de bovenleidingmasten zijn er een drietal mogelijkheden:
1. In de modelbaan kan een gat geboord worden met een diameter van 6 mm. Vervolgens kan de mast hierin gestoken worden. Eventueel kan de messing buis verlijmd worden in het gat;
2. Na het afzagen van het uitstekende messing buisdeel, kan de sokkel op de modelbaan vastgelijmd worden;
3. Na het afzagen van het uitstekende messing buisdeel, kan in de binnenzijde van de bovenleidingmast een M5-draadeind gelijmd worden met een lengte van circa 10 cm. In de modelbaan kan een gat geboord worden met een diameter van 5 mm. Het draadeind kan hierin gestoken, waarna de bovenleidingmast vastgezet kan worden met een M5-ring en M5-moer.

De uithouders of spandraden t.b.v. de rijdraden kunnen op diverse manieren worden aangebracht. Er kunnen naar believen op iedere hoogte in het bovenste mastdeel gaten geboord worden, waar een draad of staf doorheen gestoken kan worden. Er kan ook voor een klem- of lijmconstructie gekozen worden, waarmee de uithouders of spandraden aan het bovenste mastdeel bevestigd kunnen worden.

Homepage | Winkel | Producten | Prijslijst | Downloads | Hoe werken wij | Waar staan wij voor | Hoe kunt u ons bereiken | Hoe kunt u bij ons bestellen | Verzendkosten | Garantie | Verkooppunten | In ontwikkeling... | Links | Sitemap | Sitemap


Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu