3D-modelbouw


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


1582 Bovenleidingmast getrapt Nederlands

Producten > 1:87-artikelen > Bovenleidingmasten

Beschrijving
Nadat er middelen waren uitgevonden waarmee de onderzijde van de bovenleidingmasten beschermd konden worden tegen het doorroesten waren mastsokkels niet meer noodzakelijk. De onderzijde van de bovenleidingmasten werd nu voorzien van epoxy-tar of bitumen. In Amsterdam en bijna overal daarbuiten worden de bovenleidingmasten nu uitgevoerd als een getrapte mast, welke standaard voorzien wordt van 1 deurtje. Achter het deurtje zijn 230 Volt zekeringen en een klemmenstrook aangebracht t.b.v. de openbare verlichting en/of andere verlichtte attributen. Indien er naast openbare verlichting ook armaturen t.b.v. de verkeersregelinstallatie op de bovenleidingmast worden aangebracht, wordt de mast voorzien van 2 deurtjes.

Het schaalmodel
Door de bovenleidingmast in schaal 1:87 is een messing buis met een diameter van 1,8 mm aangebracht. Deze buis vormt het bovenste mastdeel en is tevens bestemd voor de bevestiging van de bovenleidingmast op de modelbaan. Ze worden geprint in het materiaal Acrylpolymeer en vervolgens geschilderd in de kleur RAL 7030 (Steengrijs). Indien gewenst kan de bovenleidingmast ook in een andere RAL-kleur geleverd worden. De huisstijl van GVB is sinds 2013 RAL 7021 (zwartgrijs) voor het onderste mastdeel en RAL 7042 (Verkeersgrijs A) voor daarboven. De huisstijl van HTM, RET en bij veel Duitse vervoersbedrijven is RAL 6013 (Rietgroen).worden met de grootste zorg handmatig nabewerkt. Hierdoor is het mogelijk dat er kleine nuanceverschillen optreden tussen de modellen.Acrylpolymeer is hoog gedetailleerd, maar kwetsbaar en slecht temperatuurbestendig. Dit materiaal kan niet buiten gebruikt worden. Bij binnengebruik bestaat de kans dat de kleuren en de verflaag verouderen, indien deze langdurig blootgesteld worden aan UV-licht.


Bouwbeschrijving

Deze bovenleidingmast is uitgevoerd als een getrapte mast met één deurtje en voorzien van een platte mastkap. In deze uitvoering en kleurstelling is deze mast bij veel binnenlandse en buitenlandse vervoersbedrijven te vinden. De mastkap wordt separaat geprint en wordt voor het schilderen aangebracht en vastgelijmd bovenop de messing buis. Hierdoor is het mogelijk om alle verschillende mastuitvoeringen te voorzien van dezelfde mastkap.

Van de mastkappen bestonden 3 uitvoeringen, te weten:
- Kroonmastkap
- Spitse mastkap
- Platte mastkap

Aan de onderzijde van de bovenleidingmast steekt de messing buis (met een diameter van 1,8 mm) circa 2 cm uit. De bovenleidingmast kan bevestigd worden door in de modelbaan een gat te boren met een diameter van 1,9 mm. Vervolgens kan de mast hierin gestoken worden. Zo nodig kan de messing buis met lijm vastgezet worden in het gat.

Homepage | Winkel | Producten | Prijslijst | Downloads | Hoe werken wij | Waar staan wij voor | Hoe kunt u ons bereiken | Hoe kunt u bij ons bestellen | Verzendkosten | Garantie | Verkooppunten | In ontwikkeling... | Links | Sitemap | Sitemap


Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu